Štát, anarchia a revolúcia

Spisovateľ/ka: Andrej Križan | Vložené dňa: 26. februára 2006
http://citanie.madness.sk/view-1266.php

Dnes, na prahu 21. storočia, stojíme takpovediac na križovatke, kedy sa musíme rozhodnúť, akou cestou politického a ľudského vývoja sa vydáme. Či pôjdeme cestou krutého a antihumánneho kapitalizmu, ktorý bezpochýb vyústi v globalizačné poddanstvo, alebo začneme bojovať za naše prirodzené práva a budeme presadzovať politiku nanajvýš sociálnu, ktorej logickým vyústením bude anarchistické zriadenie. Verím vo víťazstvo ľudského rozumu, čiže si myslím, že postupom času väčšina ľudstva pochopí, prečo anarchia je najspravodlivejším zriadením, ale dovtedy musíme bojovať proti kapitalistickému zlu a proti princípom zastupiteľskej demokracie.

Podľa Základov politológie(1996), ľudia obývajúci určité územie boli v procese vývoja donútení vytvoriť si formálne(oficiálne) inštitúcie a vzťahy, ktoré im umožnili harmonizovať život. Súhrn týchto oficiálnych inštitúcií tvorí štát, ktorý sa stal garantom a koordinátorom ľudskej existencie. Zvrchovanosť štátu(suverenita štátu) znamená, že štát je neobmedzeným pánom nad príslušným územím a ľuďmi, ktorí toto územie obývajú. Ak štát je zvrchovaným pánom, nemôže jeho postavenie obmedzovať nijaký človek, skupina ani organizácia. Zvrchovanosť štátu sa prejavuje v úplnej a neobmedzenej právomoci štátu vytvárať prostredie, v ktorom žijú jeho obyvatelia. Tak tieto vyhlásenia obsahuje stredoškolská učebnica. Toľko demagógie snáď človek nepočuje ani na predvolebných mítingoch. Čiže podľa tohto je štát naším absolútnym vlastníkom a my máme právo akurát tak držať hubu alebo nanajvýš hundrať po krčmách.

Proti týmto „absolútnym pravdám“ by som chcel postaviť názory hovoriace v neprospech štátu. Štát, akýkoľvek štát je zlý. Zlý je už vo svojej podstate, pretože štát používa nátlak a keďže nátlak je zlý, zlý musí byť aj štát. Je úplne jedno, či ide o štát kapitalistický alebo socialistický, či ide o diktatúru aledo rozvinutú demokraciu. Všetky štáty majú donucovaciu funkciu, preto žiadny štát nemá žiadny ospravedlniteľný nárok na našu loajalitu, podporu či povinnosť dodržovať jeho zákony( o tomto si môžete podrobnejšie prečítať v eseji Rozviazanie zmluvy). Robert A. Dahl vo svojej knihe Demokracie a její kritici síce uznáva, že donucovanie je základom každého štátu, ale domnieva sa, že by pretrvávalo aj v anarchii. Pretože stále budú existovať ľudia, ktorí budú páchať zločiny alebo sa nebudú chcieť prispôsobiť. Lenže pán Dahl musí rozlišovať medzi donucovaním negatívnym a pozitívnym. Negatívne donucovanie je to, ktoré má k dispozícií štát a ktoré je vlastne siahanie na autonómiu jednotlivca. Pozitívne donucovanie je namierené proti jedincom, ktorý budú páchať zločiny, alebo budú krajne neprispôsobiví a nebude spočívať v izolovaní týchto jedincov v nápravných zariadeniach, ktoré aj tak nemajú žiadny zmysel, ale v ich vylúčení z tej ktorej autonómnej spoločnosti.

Spoločnosť bez štátu je primeranou alternatívou spoločnosti so štátom. Štáty treba odstrániť a nahradiť dobrovoľnými združeniami, kde by sa rozhodnutia robili na základe jednomyseľného súhlasu. Pre anarchistickú spoločnosť je demokracia vhodným systémom, ale mám na mysli demokraciu priamu, rozhodne nie demokraciu zastupiteľskú, aká funguje dnes. Pretože zastupiteľská demkracia potláča slobodu jedinca, som jednoznačne proti nej.

Podľa teoretika anarchizmu R. P. Wolffa (Obrana anarchizmu), prvotnou povinnosťou človeka je autonómia, odmietnutie byť ovládaný. Preto nemôže existovať žiadne riešenie konfliktu medzi autonómiou jednotlivca a predpokladanou autoritou štátu. Pokiaľ by všetci mali trvalú povinnosť dosahovať čo možno najvyššieho stupňa autonómie, zistilo by sa, že neexistuje štát, ktorého príslušníci by mali morálnu povinnosť poslúchať jeho príkazy.

Môžeme sa pozrieť, čo o anarchii vravia už spomínané Základy politológie. Podľa nich sa anarchia nachádza na hranici medzi akceptovateľným a sankcionovaným politickým správaním. Ako spôsob myslenia musí byť akceptovaný, pretože sloboda prejavu sa zakladá na slobode myslenia. Základom anarchizmu je odmietanie štátneho organizovania života človeka, čo vedie ku vzniku adekvátnych združení a politických strán. Tieto strany a združenia do istej miery rešpektujú ústavný stav, zároveň sa ho však môžu snažiť narušiť a odstrániť. Vtedy štát anarchistické politické správanie neakceptuje a vyvodzuje proti nemu sankcie. No teda, teraz naozaj netuším, prečo by kto chcel dobrovoľne žiť v hocijakom štáte.

Jedným zo spôsobov, ako dosiahnuť zmenu dnešného nespravodlivého a vykorisťovateľského kapitalizmu na zriadenie anarchistické, alebo prinajmenšom socialistické, je revolúcia. Počas svojej existencie ľudstvo zažilo množstvo revolúcií – napríklad buržoázne revolúcie v Nizozemsku, Anglicku, francúzsku revolúciu, národné revolúcie v 1849/49, bolševickú revolúciu atď. Posledná menovaná bola podľa môjho názoru snáď najdôležitejšia. Snažila sa, pokiaľ odhliadneme od vedľajších dôsledkov, o prevratnú zmenu vo fungovaní politického, ekonomického ale aj všedného života. Základné myšlienky tejto revolúcie sú naozaj vznešené a zaslúžia si náš obdiv, ale na druhú stranu nám bolševická revolúcia môže slúžiť ako príklad chyby, ktorej sa treba do budúcnosti vždy vyvarovať. Totiž revolúcia nikdy nemôže byť úspešná, pokiaľ na jej uskutočnenie nie sú dokonale pripravené podmienky. A pri revolúcií z roku 1917 je úplne zreteľne vidieť, že na ňu podmienky pripravené neboli. Dá sa povedať, že pri nej zlyhal najmä ľudský faktor, ale úplná pravda je taká, že v tom čase skrátka ľudstvo ešte nemohlo prijať výdobytky revolúcie. Ešte na to nedozrel čas. A povedzme si úprimne, na revolúciu čas nedozrel ešte ani dnes. Hoci existujú krásne revolučné teórie, prax je úplne, úplne odlišná. Hlavný dôvod vidím v dvoch veciach: v závisti a túžbe po moci. Kým ľudstvo neodstráni tieto dva najnegatívnejšie faktory neúspechu všetkých vznešených myšlienok, dovtedy sa jednoducho nemôže vymaniť spod vplyvu antihumánnych politických systémov.

Hoci som v predošlom odstavci napísal, že v dnešnej dobe je revolúcia neuskutočniteľná, nie je to celkom tak. Tieto moje tvrdenia sa vzťahovali na revolúcie násilné, rýchle. No revolúcia môže byť aj postupná, pomalá, pripravovaná a prebiehajúca v dokonalosti. Naša generácia už nezažije zničenie kapitalizmu, ale my musíme hľadieť ďaleko dopredu. Anarchia určite raz nastane, no možno to bude o tisíc, možno o dve tisíc rokov. Súhlasím s Darwinovými myšlienkami o vývoji ľudského rodu, čiže si myslím, že keď ľudstvo prešlo dlhú cestu od zvieraťa k človeku, tak prejde aj cestu od človeka k ešte vyššej bytosti, k Homo Anarchiensis. No všetko chce svoj čas.

My, ľudia, ktorí chceme pre náš svet lepšie politické, občianske, ekonomické a samozrejme aj ekologické zriadenie, musíme ale začať revolúciu už teraz. Pretože čím skôr začneme, tým skôr môže ľudstvo oberať plody zo stromu humanity. Najdôležitejším krokom v našej revolúcií bude oboznamovať ľudí s nebezpečenstvom globálneho kapitalizmu a porovnávať ho so zriadením anarchistickým. Musíme neustále poukazovať na všetky nedostatky súčasného systému. A ľudia časom pochopia.

Spisovateľov komentár k príspevku

Je to trochu politické, ale dúfam, že to nebude vadiť, veď politika je dôležitá a treba o nej diskutovať.


Ohodnoť a okomentuj literárny príspevok

Hodnotiť a komentovať literárne príspevky môže len registrovaný užívateľ.


Komentáre k literárnemu príspevku

Usporiadať: Prejdi na stránku:
pekna predstava ale bud realista, a zobud sa uz konecne.  
Spisovateľ/Autormliekar Pridané dňa11. mája 2006 08:24:12
nezostáva mi iné, len sa pridať k ostatným - systém nefunguje, je nanič a zrušiť štát - pekne vymyslené, dá sa povedať, že tieto filozofie fungujú od prvopočiatkov. Absolútna sloboda jedinca, ktorú by si týmto chcel je nemožná, už z toho dôvodu, lebo ako už niekto spomenul je cesta do praveku. Myslíš si, že by naďalej fungovala nejaká výroba alebo pokrok. Človek je vo svojej podstate tvor veľmi lenivý a asi potrebuje určité pohnútky k tomu, aby niečo vytváral. Týmto je určitá ekonomická stabilita jeho samotného a tiež túžba niečo dosiahnuť. Súťaživosť je vrodená a tak ľahko ju nedosiahneš. Tieto revolúcie, ktoré spomínaš sú viac-menej iba osobného charakteru - začínajúceho u každého zvlášť. V podstate si sám môžeš vybrať, akým spôsobom sa vyberieš, akým si zvolíš svoj vlastný smer. Ale pozor - sloboda neznamená obmedzovanie druhého. Lebo väčšinou na tomto každé "najslobodnejšie" zriadenie skončilo. Stačí sa pozrieť do histórie. Aj nástup fažizmu v 1933 bol prezentovaný ako sloboda jednotlivca a príchod nového spravodlivého systému - a každý vie pokračovanie...  
Spisovateľ/Autorlukášj Pridané dňa2. apríla 2006 09:04:23
NO neviem ci je clovek od prirody tvor lenivy, ale aj keby, tak v anarchii sa skratka bude musiet obracat, inak by zomrel od hladu. A ja naozaj nechcem nikoho obmedzovat, sloboda je samozrejme o niecom inom. Zalezi na jedincovi, aky smer si vyberie. Ale mas pravdu v tom, ze aj to najslobodnejsie zriadenie este dnes musi stroskotat na ludskom faktore. Ale ja nevravim, ze anarchia bude dnes alebo zajtra, ale urcite raz bude, to je najvyssie stadium spolocenskeho uvedomenia cloveka.  
Spisovateľ/AutorAndrej Križan Pridané dňa22. apríla 2006 23:12:27
Aššurballit
...hm...obracat a umret od hladu?... ...rata toto ponatie anarchie aj s ludmi ktori nebudu moct pracovat?... ...a ak ano...kto bude ludi ucit ako maju pracovat?... ...kto bude predavat vedomosti?... ...ako co ja viem postavit dom...bez toho aby sa rozsypal... ...da sa to aj bez istej formy organizacie?.... ...ano pocul som ratas s najvyssim spolocneskym uvedomenim cloveka... ...ale co to vlastne je to najvyssie spolocneske uvedomenie... ...clovek sa vyvija predsa stale...a v samej podsate je stale rovnaky...  
Spisovateľ/AutorAššurballit Pridané dňa24. apríla 2006 10:56:51
No, neviem co mam povedat. Nechcem ti nic hovorit do tvojich názorov, aj ked sa studentovi prava zdaju maximalne smiesne. No, neviem ci by si hovoril na anarchiu keby ti niekto "rozbil hubu", ako sa hovorí, len preto, ze sa mu nepacis. Nemohol by si napísat ani toto tu, lebo by si nemal naco, kedze by sa nenasiel nikto, kto by pre teba vyrobil papier. Mozno chapeme tento pojem odlisne, no anarchia je (moj nazor) navrat do praveku. Takto ziju zvierata... Ok tak to by bolo (k obsahu) Co sa týka textu a formy, to sa mi celkom pácilo a nezdalo sa mi to vobec nudné.  
Spisovateľ/AutorHerostratos Pridané dňa1. apríla 2006 20:08:46
Hm, anarchia nie je chaos, aj ked Ty to tak asi vidis. Vsetko bude fungovat, ale na ludskejsich principoch. Dnes je tu kapitalizmus a trhove hospodarstvo, kazdy pracuje len kvoli zisku, na ludoch uz nikomu nezalezi. Ja to chcem prave naopak.  
Spisovateľ/AutorAndrej Križan Pridané dňa22. apríla 2006 23:17:22
Aššurballit
...ludskejsie principy?...hm...je clovek zasade dobry?...  
Spisovateľ/AutorAššurballit Pridané dňa24. apríla 2006 11:00:03
Assurballit, Assurballit, Ved Ty uz ani neveris v ludi, ako mozes takto zit? Bez nejakej viery to nejde.  
Spisovateľ/AutorAndrej Križan Pridané dňa29. apríla 2006 23:04:59
Aššurballit
...kto povedal ze nemam vieru?... ...len neverim v dobro vsetkych ludi...  
Spisovateľ/AutorAššurballit Pridané dňa29. apríla 2006 23:19:01
V prvom rade, ked vo svojom texte pouzivas citaty-urivky z nejakeho ineho textu, mal by si to nejako oddelit, aby bolo citatelovi jasne, co si napisal ty a co napisal niekto iny. Tiez si myslim, ze je to trochu naivne, ale vyjadril si svoj (dufam) nazor a to je dobre. Bol som kedysi tiez anarchista, ale nielenze anarchia je utopia, ale ludia svojim myslenim na nu niesu a asi ani nikdy nebudu pripraveni. Vacsina ludi zijucich v mainstreame potrebuje, aby nad nimi niekto drzal ochrannu ruku, aj ked na nu nadavaju. Co sa tyka statu a systemov, system uz vo svojej podstate nieje dobry, pretoze ziadny system nemoze fungovat tak, ako by mal. A ked system nefunguje tak, ako ma, tak potom to aj tak vyzera... Velke plus anarchie je, ze to vlastne nieje system (aspon podla mojho nazoru).  
Spisovateľ/Autorjohny45 Pridané dňa1. apríla 2006 17:27:16
Vies, Ty si bol tusim anarchista, ale prestal si verit v ludi. To je chyba. Ja si myslim, ze ludia sa vyvijaju, takze aj ked dnes nie su schopni zit v anarchii, raz budu. A co sa tyka systemu, ten funguje az prilis dobre a to ma na nom sere. KAZDY SYSTEM JE ZLY SYSTEM.  
Spisovateľ/AutorAndrej Križan Pridané dňa22. apríla 2006 23:22:51
Neprestal som verit v ludi, ja som v nich nikdy neveril. Niesom sam, ktory casto konstatuje staru pravdu: "ludia su kurvy" :) Mozno budu niekedy ludia schopni zit v anarchii, ale teraz urcite nie. Aj ked su male uzemia na svete, kde anarchia existuje... Podla mna ale tento system vobec nefunguje dobre, ale je pravda, ze by asi nebolo dobre ani keby fungoval na sto percent.  
Spisovateľ/Autorjohny45 Pridané dňa24. apríla 2006 11:06:12
Aššurballit
..anarchia ak by bola tak by bola sama o sebe system...  
Spisovateľ/AutorAššurballit Pridané dňa24. apríla 2006 10:49:01
Anarchia by bola zriadenie a nie system. Vlastne anarchia nie je ani zriadenie, anarchia je skratka anarchia.  
Spisovateľ/AutorAndrej Križan Pridané dňa29. apríla 2006 23:06:30
Aššurballit
..zriadneie/system...ved to je jedno... ..vzdy to musi byt vystavane na nejakych prinipoch...na dohode... ..a anarchia podla toho co pises...vychaadza...na vseobecnej zhode...co je vsak nemozne... ...narazam na jednotny suhlas...atd.. ...a co je to ta anarchia potom?...  
Spisovateľ/AutorAššurballit Pridané dňa29. apríla 2006 23:22:29
Páči sa mi keď ma niekto jasný názor na dannú vec. A musím uznať, že je na tom článku kus pravdy(najmä čo sa týka tej revolúcie do budúcna). Ale podľa môjho názoru keď zanikne štát, zanikne a aký taký pocit istoty a bezpečia pre človeka ... veď predsa si kažý bude robiť čo chce ... a keď si niekto v tej anarchii vytvorí "spolok" ktorý sa bude "živiť" vykorisťovaním iných kto ich (nás) ochráni keď nie štát ...  
Spisovateľ/Autorplastre Pridané dňa1. apríla 2006 16:44:18
Neviem, preco si kazdy mysli, ze v anarchii si kazdy robi, co chce. ANARCHIA NIE JE CHAOS. Inak, ja verim v ludsky vyvoj, takze v buducnosti sa snad vdaka zvysenej inteligencii navzajom vykoristovat nebudeme.  
Spisovateľ/AutorAndrej Križan Pridané dňa22. apríla 2006 23:26:24
To nie je úvaha, ale Vaše presvedčenie. Andrej, chcem veriť, že ste v podstate dobrý človek...  
Spisovateľ/AutorMilda Pridané dňa20. marca 2006 00:21:09
No moc tomu neverte.  
Spisovateľ/AutorAndrej Križan Pridané dňa22. apríla 2006 23:27:17
revolúcia začína ideálmi,potom nasleduje prevzatie moci a potom sklamaním tých ,kt. v revolúciu verili...ľudstvo ako také potrebuje veriť v raj,komunizmus ,anarchiu a ja neviem v čo ešte, inak by prepadlo skepse a stagnovalo...ano aj o politike treba písať...týka sa nás každého a každý deň  
Spisovateľ/Autorjamira Pridané dňa17. marca 2006 19:19:33
Preboha snad som napisal ze ludstvo este na revoluciu a anarchiu nie je pripravene. Ale raz bude, doprdele.  
Spisovateľ/AutorAndrej Križan Pridané dňa22. apríla 2006 23:29:06
Neber to osobne clovece, ale vidiet ze si vo svojom mladickom radikalnom obdobi a si mierne naivny, tvoje tvrdenia plavaju na vode, nicim neargumentujes, nic nepodkladas faktami, proste pises len svoje pocity a dojmy...to na uvahu je malo! Tento text nema ziadnu vypovednu hodnotu, je to zhluk pismen. Nehovorim to preto ze by som bol kapitalista ani nic podobne. Prave naopak, dost som sa v minulosti zaoberal aj anarcho hnutim, alternativnou ekonomikou a pod. a poviem ti ze revolucia je uplne utopicka hlupost, ktora vacsinou nepriniesla nic dobre pre ludstvo! Medzi kapitalizmus a demokraciu davas rovnitku, nie je to spravne, mas tam vela vela chyb... Ak mas menej ako 18 je to ospravedlnitelne, ak viac...treba pouvazovat nad hlbsimi analyzami stavu spolocnosti priatelu. Otazka: Aky mas vztah k libertarianskemu hnutiu a roznym liberalnym stranam, ktore su tiez nepriatelmi silneho statu, vid OKS a pod.?  
Spisovateľ/Autorskafararix Pridané dňa17. marca 2006 19:06:48
Cital si to vobec? Ty si tusim nejaky strasny papucovy intelektualny hrdina. Ked si myslis ze revolucia je utopicka hlupost, tak bud kludne dalej otrokom tohto systemu. Mimochodom, som nepriatelom kazdej politickej strany, ktora funguje v zastupitelskej demokracii, vid OKS a pod.  
Spisovateľ/AutorAndrej Križan Pridané dňa22. apríla 2006 23:35:45
ass  
Spisovateľ/Autora Pridané dňa5. marca 2006 14:09:15
nudné  
Spisovateľ/Autorandrea Pridané dňa27. februára 2006 14:30:48
No, možno je to nudne, ale pravda može byt nudna, to je jej vysada.  
Spisovateľ/AutorAndrej Križan Pridané dňa17. marca 2006 12:54:19
Aššurballit
...je tam par peknych a lakavych i ked z mojho pohladus utopistickych myslienok.. ...mam uplne primitivnu otazku...myslis ale realne ze sa podari odstranit tu tuzbu po moci a zavist?... ...neviem si to ani predstavit... ..ako vravim znie to pekne...ale... ...podla mna tym ze ich vylucis zo spolocnosti ich tiez vlastne izolujes...ci nie?.. ...a slova ako jednomyselny suhlas...je taka blbost ze az... ...toto tu bolo za komancov... ..prave potreba jednomyselneho suhlasu...bude viest k uniformite...a v same podstate ta to zadupe...  
Spisovateľ/AutorAššurballit Pridané dňa26. februára 2006 17:10:58
Čo sa týka tej túžby po moci a závisti, netrúfam si povedať, či sa ich podarí odstrániť, ale pevne v to verím. Ten jednomyselny suhlas - to sa tyka iba situacii pri hlasovani o nejakom zakone, inak vzdy musi platit princip osobnosti a slobodneho rozhodnutia, uniformitu ani ja nemam rad.  
Spisovateľ/AutorAndrej Križan Pridané dňa17. marca 2006 12:52:45
Aššurballit
...nepropadej vubec zadny nadeji..usmev... ...ja chapem...ale tym ze budu hlasovat rovnako...budes musiet docielit istu uniformitu...inak v zivote nic neprejde... ...vzdy sa najde niekto kto nesuhlasi... ...to je proste v ludoch... ...pokial ti ludia samostatne myslia samozrejme... ...a tym padom sa napokon stane ze hlasovanie bude podobne ako za do roku 89...viac menej formalita... ...to je za predpokladu ze chces sirsie hlasovacie pravo...atd...  
Spisovateľ/AutorAššurballit Pridané dňa17. marca 2006 18:25:02
Usporiadať: Prejdi na stránku:
Info o príspevku Info o príspevku
Predchádzajúci príspevok Predchádzajúci príspevok
Nasledujúci príspevok Nasledujúci príspevok
Reklama
Hlasuj za príspevok Hlasuj za príspevok
  • asdf.sk
  • Bookmark and Share
Naj od autora Naj od autora
Štúrovčina
Kuchárka | Skratky | Zábava | Diplomová práca | Psychológia | Manageria | Antikvariát Sova | Tools | Stolár | Kotly | Orava | Kovovýroba | Monitoring | K6 | Bytové doplnky | Logo | Max hra | Spravodajstvo Mráčik | RSS katalóg | Twitter katalóg | Instagram na SK i CZ | Online finančná kalkulačka | Palivové drevo | Nákupné Centrum | Športové Centrum | Krása a zdravie | Bankomaty na Slovensku | Bankomaty v České republice | Tvoj Lekár | Ponuky práce v zdravotníctve | Zdravotná poradňa | Tvůj lékař | Vyber školu | Kto hýbe Slovenskom | Kdo hýbe Českem | Tvoj Notár | Tvůj notář | Sudoku for Kids | Road for Kids | Pair for Kids | Hanoi for Kids | 15 for Kids | Grid for Kids | Colours for Kids | Pexeso | Logic | Einstein | Snake | 3 Wheels | Find 8