Prvá zahraničná služobná cesta

Spisovateľ/ka: Milan Plášek | Vložené dňa: 2. februára 2015
http://citanie.madness.sk/view-49115.php

   

      Píše sa rok 1974  a vo výskumnom ústave sa zrekonštruovala a zaviedla do výrobného procesu  bodová zváračka,  s použitím prvkov pneumatickej logiky , fluidiky, pre jej automatický chod. Vedenie ústavu, ma ako autora patentu a konštruktéra úpravy zváračky,  posiela v septembri, na medzinárodnú vedeckú konferenciu o fluidike, do Bulharskej Varny. Cestujem tam letecky z Prahy s presadaním v Sofii, spolu s ďalšími troma Československými špecialistami. Je to moja prvá zahraničná služobná cesta.

 Počas letu sa dozvedám; spiatočnú cestu budem absolvovať sám. Mám spiatočné letenky rezervované na  večer  v deň ukončenia konferencie, z Varny do Sofie. No  zo Sofie do Prahy až na druhý deň ráno. Kolegovia ma ubezpečujú, že počas piatich dní trvania konferencie, bude dosť času preregistrovať letenky, nakoľko  spiatočné lety  mám ja, aj oni absolvovať Bulharskou leteckou spoločnosťou Balkan.

 Po pristaní v Sofii ma čaká prvé prekvapenie. Vyzdvihneme si batožinu a po colnom a vízovom odbavení, v starej budove letiska, odchádzame na vnútroštátny terminál. Je to  otvorený priestor mimo budovy, s provizórnymi stenami a jednoducho zastrešený, s drevenými lavicami pre čakajúcich na odlety. V tom príde v uniforme a červenou čapicou na hlave, akú nosia naši železničný výpravcovia, chlap a zvolá : „ Velike Tarnovo ". Ľudia vstávajú, batožinu ukladajú  na akumulátorový vozík a s príručnou batožinou  ako húsatá, v rade, idú za  „výpravcom" k lietadlu, stojacemu nie viac ako sto metrov, od primitívneho terminálu. Keď sa o niekoľko minút vráti a zavolá „Varna", aj my robíme to isté a v husacom rade ho nasledujeme až ku schodíkom lietadla. Tam dve uniformované ženy z letiskového personálu, kontrolujú letenky a po jednom nastupujeme. Je to ruský dvojmotorový IL 14, s piestovými motormi a ošarpaný až hrúza. U nás by ho v tej dobe nepoužili ani ako nákladný,  na rozvoz pošty. Predtým než posádka začne nahadzovať motory, nastúpi bulharský vojak, sadá  na jednoduchú sklopnú sedačku pri dverách lietadla a položí si samopal na kolená. Cesta teda bude bezpečná, máme ozbrojený doprovod. Po vyletení krúžime nad Sofiou. Ja ju vidím niekoľko krát zľava aj sprava a motory sa idú roztrhať, podľa mňa idú na plný plyn. Po dosť dlhom čase večerné svetlá Sofie sa strácajú v diaľke, za lietadlom. Po pristaní sa autobusom dostávame do miesta medzinárodnej vedeckej konferencie, do hotela na Zlatých Pieskoch. Pri večery rozoberáme zážitky z letu Sofia-Varna. Hlavné mesto Bulharska leží v nadmorskej výšku 660 metrov a je obklopené Balkánskymi horami, s výškou nad 2000 metrov. Tá stará rachotina  IL 14, preto musela nastúpať nad hory a až potom sa vydať na kurz Varna. To bola príčina  trápenia sa ruského, plne naloženého  veterána.

Počas konferencie chodím do kancelárie Balkánu a moja snaha preregistrovať letenky, prípadne si zaistiť nocľah v niektorom hotely v Sofii,  nemá úspech. Nie že by mi nerozumeli, no snaha uniformovaných žien  vo filialke Balkánu na Zlatých Pieskoch bola nulová. Doporučili mi  to vybaviť až v Sofii. Že vraj to nahlásili a budú ma tam čakať aj vo večerných hodinách.

Konferencia končí a ja, vynechávajúc záverečný banket, odchádzam na letisko vo Varne. A tu začínajú moje problémy. Lety do Sofie, z dôvodu meteo situácie v mieste pristania meškajú. Na tú dobu je to bežná, objektívna situácia. Moja batožina je už v lietadle a ja čakám na výzvu k nástupu.

Tu treba pripomenúť. Letisko bolo modernejšie ako v hlavnom meste a dá sa povedať, malo štandard regionálneho  europského letiska.

Po výzve k nástupu, vychádzam na letiskovú plochu, kde čakajú na odlet do Sofie dve lietadlá. Vyberám si to modernejšie, turbovrtuľové, dvojmotorové, hornoplošné, AN 24 a nie už spomínané IL 14. V ktorom lietadle mám batožinu, som sa od letiskového personálu ani od letušky  nedozvedel. Netušil som, že tu začínajú pre mňa nové trapasy.

Letuška ma usadila do sedadla hneď za pilotnú kabínu, do uličky tak, že  mám kľučku dverí do pilotnej kabíny rovno pred nosom. Už pri nahadzovaní turbovrtuľových motorov sa dvere do kokpitu otvorili. Aby si cestujúci a posádka nemysleli že chcem uniesť lietadlo, dvere som sediac zatvoril. Keď počas letu sa samovoľne viac krát otvorili, vstávam a dvere som rázne zabuchnem. Až do pristania v Sofii sa  neotvorili. Výstup z lietadla u tohto ruského typu bol na konci kabíny cestujúcich,  tak som musel vystupoval medzi poslednými pasažiermi. Obzrúc sa, vidím ako posádka z kokpitu lomcuje s kľučkou a neposlušné dvere sa neotvárajú.

   Vystupujem a zisťujem, batožinu si cestujúci preberajú v železnej búdke pred letiskovou budovou, podobajúcej sa naším autobusovým zástavkám na dedinách. Keď doviezli batožinu z lietadla, môj kufor tam nebol. Personál nemal záujem mi poskytnúť žiadnu informáciu. Ti čo leteli so mnou, si vzali svoju a ja  čakám čo bude ďalej. Ostali tam nejaké dva menšie kufríky. Po viac ako štvrť hodine sa objaví posádka v uniformách Bulharských aerolínii, hrešiac, že sa nemohli dostať z lietadla, lebo sa zablokovali dvere kokpitu.  Zobrali tie dva kufríky a odišli  k autobusu. Pri železnej búdke ostávam sám. Nebolo ani osem hodín večer a nájsť niekoho z personálu bol problém. Chodiac po letisku,  po letiskovej ploche, kde stálo niekoľko lietadiel vidím, roluje  a zastavuje lietadlo  IL 14. Asi to čo bolo vo Varne. Pri vykladaní batožiny zbadám svoj kufor. V železnej búde si ho beriem a nastupujem do autobusu. V Sofii, v centrále Balkánu bolo ešte otvorené. Jediná prítomna pracovníčka  o mne nič nevedela. Ostal som zase osamotený. Navečeriam  sa v jedálni, v blízkom hotely a odchádzam taxíkom späť na „medzinárodné" letisko Sofia, kde čakám na ranný  let do Prahy. Ale úž v letiskovom medzinárodnom terminály.  Tam čakalo viac  ako desať cestujúcich na ten istý spoj ako ja. Dozvedám sa, sú to naši občania, ktorí tak ako ja, nemohli zohnať nocľah. Potreboval som isť na veľkú potrebu. V záchode, len s jednou záchodovou misou, boli okolo nej rozhádzané použité toaletné papiere a noviny. Hnus ako v cigánskej osade. Svoju veľkú potrebu som vykonal v parčíku pred letiskom. Keď ma takto hostila metropola spriatelenej krajiny, nechám jej teda aspoň svoj pozdrav.

 Po šiestej nastupujeme do lietadla Bulharskej spoločnosti  Balkan, na let do Prahy. Medzi cestujúcimi je reprezentačné družstvo našich  baskedbalistiek, ktoré nesú domov strieborné medaily z majstrovstiev Európy. Medzi nimi aj prešovčanka Iveta Poláková. Sedíme spolu a vedieme zaujímavý rozhovor, keď  vtom zhasínajú už naštartované štyri turbovrtuľové motory  a kapitán oznamuje, „Praha neprijíma" a vyzýva cestujúcich aby sa vrátili do odbavovacích priestorov letiska. Po hodine čakania nastupujeme, ale už nie na svoje miesta. Vedľa mňa, na sedadlo pri uličke, si sadá šestnásťročná bulharka. Počas letu sa dozvedám, cestuje s rodičmi na rekreáciu na Kubu. Cez oceán letia našou spoločnosťou ČSA. Dostávame občerstvenie, medzi iným i veľký kelímok chladeného kyslého jogurtu. Po pár minutách príde dievčine zle a všetok zjedený jogurt vyvráti mne na nový oblek. Pol saka a celú nohavicu mám zašpinenú od jej zvratkov. Až do prípravy na pristanie v Prahe, ma vo svojej kabínke stevardky čistia tak,  ako sa to dá v lietadle, letiace vo výške desať kilometrov.  Konečne Praha Ruziň. Keď beriem kufor z dopravníka pred colnou kontrolou vidím, môj kufor má odtrhnuté držadlo. Dokopem ho k colníkom. Potom v polo vyčistenom obleku, s kufrom na hlave pochodujem po modernej budove  letiska Ruziň, k odbaveniu na vnútroštátny spoj, Praha - Košice.  Pri odbavovaní mi personál letiska zoženie špagát a pomôže previazať kufor tak, aby som ho mohol normálne niesť.  Cestou z Prahy, cez Košice až domov do Prešova na Prostejovskú ulicu, som sa cítil ako v inom svete. To čo som zažil na tejto služobnej ceste asi nebola pravda. Naopak, uvedomil som si: „ Bol si na Balkáne."

Ešte raz sa mi naskytlo služobne, letecky vycestovať do Bulharska. Bola tu, v Sofii, postavená nová letisková budova s terminálmi pre zahraničné aj vnútroštátne linky. Ale stále to bol Balkán. Zakúpené letenky na cestu tam a späť, pre celú skupinu, ktorá cestovala na zasadnutie medzinárodnej redakčnej rady pre pneumatické automatizačné prvky, na spiatočnú cestu v Bulharsku neplatili. Po zásahu zastupiteľstva ich potvrdili, ale s medzipristánim vo Varšave. Delegácia sa vracala zo Sofie do Varšavy bulharskou leteckou spoločnosťou Balkan   a z Varšavy do Prahy, polským Lotom.  Paradoxom je,  prelietali sme nad mestom môjho bydliska, nad Prešovom. Musím konštatovať : Aj po niekoľkých rokoch ostal Bulharský Balkán, Balkánom.

Po viac ako štyridsiatich rokoch navštevujem Bulharsko ako turista. Bývam  v súkromí. Nemám prakticky problémy. Kultúra bývania je podpriemerná a hlavne hygienické zariadenie sú zastaralé a keď aj nové, tak neodpovedajú našim predstavám. Súkromné domy, exteriéry sú pekné, plne zelene a kvetov s pekne ošetrovaným viničom. Hygiena je už ďaleko vyššia. No vnútorne vybavenie ostáva balkánske. Pláže podobne. V neskorých nočných hodinách sa čistia, no po balkánsky, ledabolo. Vidieť snahu domácich priblížiť sa Európe. No majú čo doháňať.

 

Ohodnoť a okomentuj literárny príspevok

Hodnotiť a komentovať literárne príspevky môže len registrovaný užívateľ.

Info o príspevku Info o príspevku
Predchádzajúci príspevok Predchádzajúci príspevok
Nasledujúci príspevok Nasledujúci príspevok
Reklama
Hlasuj za príspevok Hlasuj za príspevok
  • asdf.sk
  • Bookmark and Share
Naj od autora Naj od autora
Štúrovčina
Kuchárka | Skratky | Zábava | Diplomová práca | Psychológia | Manageria | Antikvariát Sova | Tools | Stolár | Kotly | Orava | Kovovýroba | Monitoring | K6 | Bytové doplnky | Logo | Max hra | Spravodajstvo Mráčik | RSS katalóg | Twitter katalóg | Instagram na SK i CZ | Online finančná kalkulačka | Palivové drevo | Nákupné Centrum | Športové Centrum | Krása a zdravie | Bankomaty na Slovensku | Bankomaty v České republice | Tvoj Lekár | Ponuky práce v zdravotníctve | Zdravotná poradňa | Tvůj lékař | Vyber školu | Kto hýbe Slovenskom | Kdo hýbe Českem | Tvoj Notár | Tvůj notář | Sudoku for Kids | Road for Kids | Pair for Kids | Hanoi for Kids | 15 for Kids | Grid for Kids | Colours for Kids | Pexeso | Logic | Einstein | Snake | 3 Wheels | Find 8